Четвер, 25.04.2024, 22:35
Вітаю Вас Гість | RSS
Камерний оркестр "Квінта"
Головна сторінка Склад оркестру Репертуар оркестру Керівник оркестру
Продюсер Вокал Навчальна програма  Солісти
Фотоальбоми Гостьова книга Зворотній зв'язок Каталог статей


НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

з предмету  «Камерний оркестр»


                                          Викладач: Корнєва Т.В.

Зміст

1. Вступ

2. Пояснювальна записка

3. Умови для створення камерного оркестру в початкових мистецьких навчальних закладах

4. Визначення основної мети, завдань  навчальної програми і  предмета «Камерний оркестр».

5. Організація занять, обсяг навчального навантаження і його  розподіл

6. Формування оркестру і склад оркестру

8.  Рекомендації для роботи з підготовчою групою. Орієнтовний репертуар

    8.1. Орієнтовна концертна програма до Різдва  в кінці I семестру

    8.2. Орієнтовна концертна програма в кінці II семестру

    8.3.  Орієнтовна програма для концерту III семестру

   8.4. Орієнтовний репертуар,  підготовча група

9. Рекомендації для занять з основним (повним) складом камерного оркестру. Основні засоби навчання. Орієнтовний репертуар.

   9.1. Основні засоби навчання

  9.2. Орієнтовний репертуар для основного складу оркестру

10. Оцінювання досягнень учня, контрольні заходи  і критерії оцінки

    10.1. Критерії оцінок

11.  Бібліографія

     11. 1.   Ноти

     11.2. Інтернет ресурси

    11.3. Методична література

    11.4. Посилання на орієнтовні зразки оформлення сайта і відеофільмів про діяльність камерного оркестру школи мистецтв


1.    Вступ

   Еволюція скрипки пройшла етапи від сольного  інструмента до колективного. Зараз вона не окремий інструмент, а повноцінна сім'я струнно-смичкових: скрипки, альти, віолончелі, контрабаси, які утворюють камерний оркестр. У такому оркестрі  реалізувати свої навички, отримані на індивідуальних уроках зі спеціальності,  зможе кожен учень.

Користь від навчання  музиченню  в камерному оркестрі неоцінима. Юний оркестрант опановує навиками слухати всю партитуру, виконуючи свою партію, точніше інтонує, значно збагачує репертуар, розвиває музичний смак. Відбуваються зміни в особистості дитини, він стає більш дисциплінованим, організованим, починає розуміти значимість і користь своєї праці і освіти; у нього з'являється перспектива отримувати нові знання в учнів і педагогів, які грають поруч. 

Оголошений Всеукраїнський конкурс навчальних програм в першу  чергу  дав можливість поділитися накопиченим досвідом і репертуаром. Часто педагоги ( особливо початківці) добре володіють інструментом, мають знання з педагогіки, методики, психології, але результат їх роботи показує, що вони, як правило, не володіють технологією своєї діяльності: працюють безсистемно, не вміють чітко поставити мету, сформулювати завдання і вимоги. 

 Пропонована програма  ґрунтується на програмі Міністерства культури і туризму 2007 року, в який зазначені  обов’язкові виступи учнів на відкритих академічних концертах;  виступи у складі ансамбля зараховуються як контрольні заходи в кінці кожного  семестру. Ця програма також пропонує зараховувати виступи учнів у складі оркестру як контрольні заходи. Програма допоможе педагогу більш продуктивно використовувати засоби  методичної роботи з навчального предмета «Камерний оркестр».

2. Пояснювальна записка

У програмі перераховані умови для створення дитячого камерного оркестру, пропонуються оптимальні форми організації, формування колективу та вирішення головної проблеми шкільного оркестру – це щорічна заміна випускників учнями 4-5 класів.

 Обсяг педагогічного навантаження в програмі  враховує  години тільки  для проведення уроків, але при сприятливих фінансових можливостях у школі хотілося б запровадити для керівника оркестру доплату за розписування і роздрукування партій, за купівлю паперу і папок, за створення та ведення сторінки в інтернеті і так далі.

У розділах орієнтовного репертуару враховані не тільки технічні та інші виконавські труднощі, але й уподобання і смаки різних слухачів: більшість творів обрані зі збірників з готовими партитурами.

В бібліографії, де вказані збірники для ансамблю скрипалів , є  п'єси для трьох скрипок - треба дописати партії віолончелі і контрабаса: улюблена музика прозвучить чудово. 

У збірниках «Дитячий камерний ансамбль» партитури з супроводом фортепіано відповідають віку і виконавським можливостям дітей, легко сприймаються і швидко заучуються. 

Збірники містять:
•    партитури для камерного оркестру; 
•    партитури для камерного ансамблю (струнний квартет, фортепіанне тріо)  підходять для камерного оркестру;
•    партитури для струнного оркестру;
•    партитури для солістів з камерним оркестром;
•    збірники для ансамблів скрипалів з партіями для трьох скрипок, де диригент, керівник оркестру може легко адаптувати п'єси для камерного складу, дописавши басові партії.

 У розділі  «Оцінювання досягнень учнів, контрольні заходи і критерій оцінки»  загальна  кількість творів в концертних програмах за учбовий рік включає декілька творів, вивчених за минулі роки, які удосконалюються та повторюються для збереження накопиченого репертуару.

У розділі «бібліографія» посилання на клавір творів Лероя Андерсона дано для педагогів, які захочуть зробити обробку творів своїми силами – праця окупиться виконавчої радістю учнів: « Плінк, план, плунк» і «Синкопований годинник» можна виконувати з такими невеликими декораціями, як банти, накладні вушка, будильник, металофон.

 При підготовці до виступу бажано заздалегідь ознайомитися з залом, акустикою; продумати, як будуть грати оркестранти - стоячи або сидячи. Буває, що в селі або на виробництві, або в госпіталі, куди запросили колектив з концертом, на сценічному майданчику немає стільців. Якщо мова йде про участь у концерті з 1-3 невеликими номерами, немає сенсу витрачати час на розстановку стільців. Головне – розмістити оркестрантів так, щоб вони бачили диригента.

 Також під час концертів використовується показ слайдів та відео. Перед початком концертів ( поки збирається публіка) можна показати відеофільми про діяльність колективу. У бібліографії є посилання на зразки таких відео.

3. Умови для створення камерного оркестру в початкових спеціалізованих  мистецьких навчальних закладах

Практично в кожній музичній школі є оркестр – струнний
або симфонічний, а камерних оркестрів мало. Мало тому, що
створити такий колектив дуже важко. Багато  умов повинні співпасти.

Насамперед:
1. Професійно спрямований струнний відділ, в якому рівень
професійного навчання досить високий. Саме в такій школі, на такому відділі можна вибрати 15-17  підготовлених, талановитих учнів,
професійно навчених, близьких до музики.
2. Керівник – творча  особистість, ентузіаст, вміє, знає свою справу, відданий дітям і музиці, який знає дитячу та підліткову психологію.
3. Професійна допомога педагогів за фахом .
4. Наявність хороших інструментів.
5. Допомога та сприяння директора і адміністрації школи в роботі оркестру.       
4. Визначення основної мети, завдань  навчальної програми і  предмета «Камерний оркестр».

 Програма ставить за мету :
•    відхід від одноманітності і від опосередкування  в побудові навчального процесу в зв’язку з тим, що виконавський рівень підготовки учнів в ДМШ за останні роки значно зріс;
•    виховання, пробудження в юних музикантів непереборного бажання грати, насолоджуватися милозвучністю, гармонією виконуваних ними творів;
•    формування основних  умінь і навичок, які потрібні для вирішення виконавських завдань з навчального предмета «Камерний оркестр»;
•    допомогу  у гармонійному розвитку дитини  її  творчих здібностей на основі отриманих   знань  під час  колективного музичення.   
 Результатом навчання буде емоційне задоволення  від впливу музики, від спільного виконавства, від набуття нових умінь, навичок, радість творчості, підвищення рівня виконавської майстерності  колективу оркестру і кожного учня окремо, розкриття творчого потенціалу учня, формування духовно-моральної і громадянської позиції.

Завдання цієї програми – допомога в роботі з камерним оркестром в дитячій школі мистецтв (ДШМ) або в дитячій музичній школі (ДМШ) з урахуванням специфіки навчання, поновлення і часткової заміни складу оркестру кожен навчальний рік, але зі збереженням якості виконання репертуару, так як у камерному оркестрі кожен учасник на увазі і рівень помічника останнього пульта не повинен надто відрізнятися за якістю від рівня концертмейстерської групи. 

При восьмирічній навчальній  програмі  передбачено 4-5 років навчання в класі  камерного оркестру - учні з п’ятого по восьмий  клас  включно та особливо підготовлені учні четвертих  класів.  Для учнів, які планують подальшу музичну освіту, термін вивчення дисципліни «камерний оркестр» можна продовжити ще на рік.

Завдання оркестрового класу п'ятого року навчання виходить із основного завдання дитячої музичної школи – початкової музичної освіти дітей, а також підготовки найбільш музично обдарованих учнів до вступу в музичні училища.

За чотири роки навчання учні стають справжніми оркестровими музикантами. П'ятий рік спрямований на розвиток лідерських якостей та виконавських навичок учнів в якості концертмейстера оркестру, концертмейстерів груп, солістів групи перших скрипок.

Умовами вирішення задач у процесі навчання є:
1). Організація робочого процесу. Створення сприятливого психологічного клімату.
2). Індивідуальний підхід до кожного учня. 
3). Участь в оркестрі колишніх випускників зберігає професійний
рівень, забезпечує наступність і наставництво.

Завдання навчального предмета «Камерний оркестр»:

Заняття в камерному оркестрі  відповідають вимогам початкових навчальних закладів і допомагають:
•    сприяти всебічному розвитку учня на уроках оркестру;
•    навчити розуміти і цінувати українську музику, культуру, духовність і традиції;
•    сприяти формуванню гідного громадянина України;
•    набути знання та навички роботи з музичним текстом ;
•    вивченню національної української та світової музичної культури;
•    навчанню та підготовці перспективних дітей до подальшої музичної діяльності.

При навчанні формуються такі навички:
•    навички чути партитуру цілком, і звичка слухати себе, групи скрипок, віолончелей, контрабас і додаткові інструменти (рояль, наприклад) ,прослуховувати тему, підголоски, супровід;
•     навички підкорятися диригентові, засвоїти його жести. виконувати його інтерпретації, і свою партію виконувати максимально точно відповідно до вказівок керівника; 
•    опановувати майстерність акомпанування;
•     оволодівати теоретичними знаннями про репертуар; звичка користуватися ними;
•    оволодівати елементами імпровізації, навичками читання нот з листа і самостійної роботи з новими творами;

Процес навчання юних оркестрантів активізує і допомагає розвитку у школярів ритмічного, мелодичного і гармонійного слуху, музичної пам'яті, виховує в дитині зацікавленість і любов до рідної музики , до національної культури, до свого інструменту, а також накопичує досвід для самостійної музичної діяльності; допомагає учневі здобувати риси характеру гідного громадянина України.

5. Організація занять, обсяг навчального навантаження і його  розподіл 

Специфічна особливість учнівського оркестру – участь в одному колективі дітей з різною музичною обдарованістю, фізичними даними і здоров'ям. Перше, з чого починається робота оркестру - це підбір учасників колективу з урахуванням музичних і технічних можливостей учнів: вони розподіляються по оркестровим групам, партіям і займають своє місце в оркестрі. 

Більша частина навичок досягається під час систематичних репетицій, які виховують спільну відповідальність за виконання програми і якість результату. Від керівника, від його кваліфікації залежить можливість надати кожному юному учаснику оркестрового колективу продемонструвати і розкрити свої особисті позитивні якості для спільної мети, виявити зацікавленість у створенні твору мистецтва спільно.      

Від керівника залежить  забезпечення колективу нотами, пультами, папками, костюмами і сукнями для концертів, транспортом і так далі. Звичайно, ці питання вирішуються з керівництвом школи, як і пошуки спонсорів, наприклад, для участі у конкурсі або у поїздці з концертом в інше місто. 

Керівник оркестру може вести сайт в інтернеті,  де регулярно публікуватимуться новини про виступи юних артистів, їх фотографії, інтерв'ю, відео найбільш успішних виступів. Це дає учням відчути свою значимість, відчути результат вкладених зусиль, отримати схвалення рідних, друзів, підтримку і стимул для подальшої роботи. У бібліографії наведено посилання на оформлення таких відео.

В дитячій школі мистецтв або в музичній школі великою проблемою є щорічна заміна частини колективу: на зміну випускникам приходять молодші учні. Для якісної безперервної роботи камерного оркестру важливий грамотно організований процес заміни випускників учнями 4-5 класів. 

Ці учні – підготовча  група оркестру, зазвичай їхня кількість не перевищує 5-7 осіб. З них не всі зможуть брати участь у всіх спільних репетиціях і концертах в перший рік навчання в оркестрі - це специфіка індивідуального навчання в дитячій школі: засвоєння навчальної програми у відповідності з особистими якостями і працездатністю.
Тому важливо використовувати 3 години тижневого навантаження викладача для індивідуальних занять і для занять групами 2-4 учня з недосвідченими оркестрантами.

Таким чином,  учні перших двох років навчання в оркестрі мають можливість  вчити партії з керівником колективу. Вони вчать не тільки нову програму оркестру, за навчальний рік це 4-6 творів, але й поступово вивчають доступні твори з репертуару , який вивчений і освоєний за 4 роки кожним оркестрантом і налічує до 20 основних творів. З цим репертуаром камерний оркестр дає кілька (4-9 або більше самостійних концертів у рік. 

Перспективні учні новачки теж беруть участь у цих концертах, але виконують посильні п'єси – в першому семестрі це може бути навіть тільки один твір, який добре вивчений. По мірі освоєння репертуару додаються інші. Завдання керівника - правильно розподілити виконавців по партіям, щоб не порушити баланс у звучанні оркестру.

Заняття по групах (окремо для 1, 2. 3 скрипок і віолончелей з контрабасом) або квартетним складом треба проводити 1 раз на тиждень по 1 годині, зведена репетиція для повного складу - не менше 2 годин і не менше 1 разу на тиждень. Бажані додаткові 1-2 годинні репетиції раз на місяць перед відповідальними концертами.
Тобто, керівникові колективу потрібно 8-10 годин на тиждень для налагодженої роботи оркестру. Якщо він має 8 годин, 3 години на тиждень можна приділити груповим заняттям основного складу, 2 години для загальних репетицій; 3 години для навчання підготовчої групи. 

Кожен учень має 2 години на тиждень спільних репетицій і 1 годину індивідуальних або групових уроків оркестру, що відповідає навантаженню в дитячій школі: наказ Міністерства культури і туризму України від 18.07.2006 року №570/0/16-06, який передбачає 3 години на тиждень для кожного учня на заняття ансамблем, оркестром або хором.  Це 108 академічних годин за навчальний рік. Керівник формує групи таким чином, щоб кожен учень мав можливість отримувати мистецтво гри в камерному оркестрі на уроках  в маленьких групах і індивідуально; також на загальних репетиціях.

6. Формування оркестру і склад оркестру
          
Загальна кількість учасників: 15-17 осіб (це основний склад, учні 6. 7 та 8 класів, які грають в камерному оркестрі більше одного року):
•    3 пульта перших скрипок;
•    2 пульта других скрипок;
•    2 пульта третіх скрипок (альти);
•    1-3 віолончелі;
•    1 контрабас.

До цієї кількості рівномірно, пропорційно по партіям, приєднуємо  нових учнів з підготовчої групи до складу 20 - 25 осіб до кінця року. На початку наступного навчального року їх знову буде 15-17 осіб. Така специфіка шкільного колективу.

На початку кожного навчального року плануються списки школярів-оркестрантів за групами для проведення уроків оркестру.
На першому занятті на початку кожного навчального року керівник зачитує списки учасників оркестру по групах; розсаджує їх по партіям, пультам; призначає концертмейстерів; знайомить з розкладом занять і з перспективним планом виступів. 

Учні діляться на 2 групи:
•    Перша група – підготовча. Учні 4 і 5 класів, які навчаються перший рік. Вчать п'єси з накопиченого стабільного репертуару і відвідують загальні репетиції. У концертах беруть участь лише при успішному засвоєнні партій.
•    Друга група - це практично і є основний склад, тобто камерний оркестр у повному складі. Учні 6, 7 та 8 класів, які грають в оркестрі  разом з вчителями весь накопичений за час навчання стабільний репертуар.

Участь у дитячому оркестрі викладачів струнно-смичкового відділу сприяє кращому взаєморозумінню педагогів і учнів, піднімає рівень виконавства. Допомагає виховувати в дітях загальнолюдські і морально-етичні якості.

Камерному оркестру дитячої музичної школи бажана участь досвідченого піаніста-концертмейстера, особливо в тих школах, де немає контрабасової групи, не вистачає віолончелей. Рояль допомагає учням в оволодінні інтонацією, основа твору створюється інтонаційно чистою, сприяє наповненості , щільності звучання. 

Електронні клавішні інструменти можна використовувати під час виступів, особливо вони виручають в приміщеннях, де немає рояля.
Епізодично в складі оркестру беруть участь солісти: вокал, інструменталісти та виконавці партій духових інструментів: флейта, гобой, труба та інше. 

7.  Репертуар і основні принципи підбору репертуару

Вибір творів для дитячого камерного оркестру, відповідний рівню підготовленості учнів  – нелегке завдання для керівника.
При підборі репертуару треба враховувати вік, час навчання, підготовленість учнів, інтереси різних груп . Обов'язково включати в програму різноманітні за стилем і жанром п'єси українських авторів, обробки української народної музики.

Особливе місце в плануванні репертуару відводиться  творчості композиторів-класиків. Твори старовинних композиторів (А. Кореллі,  А. Вівальді, Г. Генделя, Й.С. Баха) є ідеальної школою гри в оркестрі. Ці твори зазвичай виконуються так, як вони написані.

Твори пізнішого часу (XIX, XX, XXI століття) можуть бути використані в обробках, перекладаннях для камерних оркестрів. Є чудові переклади і обробки таких авторів, як В. Стеценко, Ю. Павленко, С. Асламадян,  Е.Фінкельштейн, І. Фролов, І. Мортенсен, К.Рулешевич, І. Дорохів та ін.

Велике виховне значення має робота над поліфонією (обробка українських народних пісень, оригінальні твори поліфонічного складу). Також необхідно більше уваги приділяти поповнення репертуару з творів класичної та сучасної української музики. Не можна обходити стороною естрадні та джазові твори . 
Урізноманітнює і прикрашає програму підбір репертуару до свят і до тематичних концертів. Дуже люблять учні, коли в оркестрі з’являються нові солісти,  особливо виконавці на духових інструментах та вокалісти - це треба обов'язково пам'ятати при підборі репертуару.

 

8.  Рекомендації для роботи з підготовчою групою. Орієнтовний репертуар
         
Неоднорідність контингенту учнів ускладнює як основну, так і групову роботу у навчанні колективному музиченню. На початку навчального року керівник камерного оркестру складає план роботи оркестру, список основного складу і списки учасників по групах і віддає їх на затвердження в навчальну частину школи. 

При розподілі школярів по оркестровим групам  необхідно враховувати складність партій в кожній п'єсі. 
Протягом навчального року в оркестровому класі бажано вивчити один великий твір і 4-5 невеликих творів і повторювати накопичений репертуар.
В підготовчій групі шкільного камерного оркестру в першому півріччі  розучуються два-три твори , які вже вивчені і повторюються основним складом для збереження накопиченого  репертуару;  паралельно учні відвідують загальні репетиції, на яких працюють з  одним або двома  новими творами.  В другому  півріччі такій самий обсяг програми. Учні, які повільно опановують  репертуар, відвідують уроки в підготовчої групі два роки. 

П'єси вибираються зі зручною аплікатурою, не складною для виконання тональністю, з легким ритмом. Завищений репертуар стомлює дитину, гальмує якісне освоєння навичок оркестрової гри.

Важливо пам'ятати. що далекі цілі досягаються юними музикантами тільки через проміжні сходинки – малі цілі. Учнів мало приваблюють далекі перспективи, вони не замислюються над тим. що відбудеться в результаті їх праці через кілька років.  А от найближчий концерт, участь в конкурсі, фестивалі, поїздка в інше місто надихає і стимулює.  

Наприклад, вибираються з накопиченого стабільного репертуару і плануються на весь навчальний рік:
•    2 п'єси з «Дитячого альбому П. І. Чайковського» : «Ранкова молитва», «У церкві».
•    Фантазія на теми українських пісень у обробці Т. Павленко «На вулиці скрипка грає».  
•     Веснянка  Ст. Стеценко.  
•    Менует Л. Моцарта у обробці А. Шувалова. 

Пропонуються наступні етапи роботи над творами, (керівник має право вносити свої корективи) 
1). Робота над інтонацією (індивідуальна і групова). Робота по голосам і над єдністю фразування і штрихів (вправи). Прослуховування запису п'єси.
2). Виховання єдиної ритмічної пульсації (вправи). 
3). Робота над звуковим балансом, за погодженням з сили звучності кожної партії.
4).  Основи руху смичка при роботі над єдністю фразування і
штрихів.
5). Точність акцентування і агогічних змін. Виховання професійності технічної сторони виконання. 
6). Формування підпорядкування диригентським жестам. 

Паралельно учні відвідують загальні репетиції для вивчення нового твору для основного складу оркестру. Наприклад, це Концерт О. Рідінга для скрипки з камерним оркестром, 1 частина. Для учнів підготовчої групи це складний репертуар, так як акомпанування, особливо солістові-учню – це особливо складний вид мистецтва гри в оркестрі і учням цей твір на першому році навчання корисно спочатку послухати, повчити  групами і індивідуально попрацювати над звуковидобуванням і штрихами.  

Щоб діти не були перевантажені уроками, викладач складає оптимальний графік для підготовчої групи з індивідуальним підходом к кожної дитині: вони можуть відвідувати не всі загальні та групові заняття.  До кінця навчального року зазвичай оркестранти підготовчої групи адаптуються в колективі, набувають початкові навички артистів і виступають з 5-6 творами і більше з стабільного репертуару (Ранкова молитва, У церкві, На вулиці скрипка грає, Веснянка, Менует.). Плюс вивчають 1-2 нових творів ( Концерт О. Рідінга, 1ч., Арабський танець М. Шмітца). 

Участь у семестрових концертах -  це контрольний захід для кожного учня.
Для підготовчої групи програма - мінімум за навчальний рік:
•    навчитися грати в складі оркестру 6-8 п'єс;
•    участь у одному концерті (з виконанням 2-3 творів) за семестр;

8.1. Орієнтовна концертна програма до Різдва  в кінці I семестру

1).  П.І. Чайковський. Ранкова молитва.*
 2).  П.І. Чайковський. У церкві.*
3).  О.Рідінг.Концерт.1 ч. Соліст-учень.*
4).  О.Рідінг.Концерт. 2 і 3 ч. Іншій соліст-учень.
5).  М.Леонтович. Щедрік.*
 6).  Т.Павленко. На вулиці скрипка грає.
7).  Ю.Павленко. Мазурка з сюїти «Бал у палаці Браницьких».
8).  Г. Мілер. Місячна серенада.
9).  Л.Андерсон. Синкопований годинник.
10).  В. Фролов. Жарт-сувенір.

Зірочками зазначені твори, які   можуть виконувати учні підготовчої групи  з повним складом оркестру.
Інші твори виконуються без підготовчої  групи: вони після п’єси « Щедрик» їдуть за лаштунки. Цей момент необхідно заздалегідь пояснювати і репетирувати: в умовах шкільного оркестру така ситуація буде повторюватись.

8.2. Орієнтовна концертна програма в кінці II семестру

1). О.Рідінг.Концерт.1 ч.* Виконують нові солісти.
2). О.Рідінг.Концерт.2,3ч.** Виконують нові солісти.
3). Ю.Павленко. Бал у палаці Браницьких.** Сюїта з 4 творів. Керівник адаптує твір для других і третіх скрипок.
1). Романс.
2). Мазурка.
3). Гавот.
4). Вальс.
5). Л.Моцарт. Менует.*
6). Шмітц. Арабський танець.*
7). Т.Павленко. На вулиці скрипка грає.*
8). В.Стеценко. Веснянка.*
9).Л.Андерсон. Синкопований годинник.*
10). Л.Андерсон. Плінк, планк, плунк.**
11). А.П’яцола. Танго кохання.**

Однією зірочкою зазначені твори, які опанували за навчальний рік учні підготовчої групи. Двома зірочками  зазначені твори, які опанували за навчальний рік не всі учні підготовчої  групи – ця статистика  практично зберігається кожен рік, але не потрібно форсувати вивчення репертуару – дитині найкомфортніше працювати без тиску і з задоволенням.

З цієї програми можна вибирати декілька творів для маленьких або збірних концертів, щоб активізувати діяльність колективу.
Для основного складу оркестру це  опанована накопичена програма. Новий опанований репертуар виконується на інших, не академічних, концертах.

8.3.  Орієнтовна програма для концерту III семестру

 Приймуть  участь  практично всі учні другого року навчання з предмета камерний оркестр: 
1). П.І. Чайковський. Ранкова молитва.
2) . П.І. Чайковський. У церкві.
3). К. Дженкінс. Паладіо. 1 ч.*
4). М.Леонтович. Щедрик.
5). В.Косенко. Гавот.*
 6). Ю.Павленко. Очі сині.*
7). Т.Павленко. На вулиці скрипка грає.
8). В. Стеценко. Веснянка.
9). Л.Андерсон. Синкопований годинник.
10). Л. Андерсон. Плінк, планк, плунк. 
 11). А.П’яцола. Танго кохання.
12). Ю.Павленко. Вальс з сюїти «Бал у палаці Браницьких».

Зірочками відмічені твори, вивчені в третьому семестрі. Інші твори  повторюються з накопиченого репертуару.  Таким же чином складається програма в подальших семестрах.  Наприклад, в четвертому семестрі вивчити першу частину « Концерта» Зейца і « Адажіо» Шуберта   і додати ці твори к готової програмі. І так далі. 

8.4. Орієнтовний репертуар,  підготовча група

         1).  Обробки українських пісень  і танців 
•    Ю. Павленко. Очі сині.
•    Ю. Павленко. Зоре моя вечірня.
•    Т. Павленко, Ю. Павленко. На вулиці скрипка грає (фантазія на  теми українських пісень).
2).  П’єси українських композиторів:
•    Білаш О. Два кольори.
•    Білаш О. Ясені.
•    Гліер Р. Сумний вальс.
•    Дворський П. Стожари.
•    Майборода  П.  Рідна мати моя.
•    Михайлюк В. Черемшина.
•    Морозов О. Пісня про матір.
•    Павленко Ю.  Хай музика звучить.
•    Стеценко В.  Колискова.
•    Стеценко В. Осінній пейзаж. 
•    Стеценко В . Зозуленька.
•     Павленко Ю. Сусідка. Фантазія на теми українських народних мелодій.
•    Поклад І. Дикі гуси.

3).  П’єси  зарубіжних композиторів-класиків та сучасних композиторів.
•    Андерсон Л.  Плінк. планк, плунк.
•    Андерсон Л. Синкопований годинник.
•    І.С.Бах. Сіціліана.

•    Гайдн Й. Престо.
•    Гедіке А. Мініатюра.
•    Зейц Ф. Концерт. 1 ч.
•    Керн  Дж. Дим.
•    Маріні М.  Найчарівніша в світі.
•    Моцарт Л. Менует.
•    Рідінг О. Концерт.
•    Скарлаті  Д. Арія.
•    Хачатурян А. Андантино.
•    Шмітц М. Арабський танок.
•    Шуберт Ф. Адажіо.

 9. Рекомендації для занять з основним (повним) складом камерного оркестру. Основні засоби навчання. Орієнтовний репертуар.

Для більшості дітей у другий рік гри в оркестрі зазвичай це вже не складно, вони працюють наполегливо на рівні досвідчених учнів,  відвідують всі загальні репетиції, якщо керівник професійно використовує педагогічну майстерність, правильно регулює складність, різноманітність програми, можливості учня,  враховує смаки дітей, їх побажання  приймати участь в більшості концертів і виконувати улюблені п'єси.
Завдання для керівника ( і воно дуже складне) - прорахувати і передбачити всі можливі варіанти таких концертів, щоб максимально зберегти якість звучання. Це стосується і кількості виконавців у кожній групі, якості інструментів і якості виконання учасником своєї партії.
    І завжди педагог  пам'ятає про принцип опанування репертуару –  від  легкого до складного.

 9.1. Основні засоби навчання

1). Індивідуальна робота педагога з кожним учнем.
2). Робота по групах: I скрипалі – окремо, II - окремо, альти або III скрипалі – окремо, віолончелі і контрабаси – окремо.
3). Найважливішою умовою професійного рівня камерного оркестру є чиста інтонація – недосяжний ідеал, до якого повинні прагнути всі оркестранти. Головний момент в цій роботі – гра квартетами – перша і друга скрипки, альт або третя скрипка, віолончель.  Квартет – більш ніж самодостатній вид ансамблю, в даному разі є «клітинкою» у становленні камерного оркестру. І зворотний процес: у будь-який момент з учасників оркестру можна швидко організувати струнний квартет.
4). Правильно і цікаво вибудована репетиція – запорука успішної роботи над музичним твором: 
•    удосконалення вміння виконання партії до художньої і технічної завершеності; 
•    яскравість, артистичність виконання; 
•    бездоганна інтонація і ритм; 
•    багатоплановість динамічних градацій звуку; 
•    точність акцентування і агогічних змін; 
•    професійність технічної сторони виконання. 
5). Формування навичок самостійної роботи з групою, з  молодшими учасниками оркестру. Розвиток інтересу до навчання, самоосвіти. Формування та удосконалення вміння вести за собою групу, оркестр (поняття ауфтакта, виразне виконання штрихів, фразування).
6). Удосконалення вміння яскравого втілення образу на сцені.

Репетиції камерного оркестру невірно використовувати тільки для підготовки до виступів. Дуже похвально повчити учнів грамотному читанню нот з аркуша, творчому  музиченню, познайомити з елементами імпровізації, слухати записи професіоналів, разом відвідувати концерти професіоналів.  Для збереження якості концертного репертуару загального складу оркестру частину накопиченого репертуару треба повторювати і зберігати стабільною протягом терміну навчання.

 Концепція програми дає можливість використовувати потенціал навчених дітей і планувати їх виступи в якості солістів оркестру. В п’ятому  і подальших семестрах доцільно опанування  концертів Ф. Зейца, Ж.Аколаї, А. Вівальді у виконанні учнів-солістів у супроводі оркестру. А також , наприклад, вивчення твору Сапарова  «Пастораль» для  флейти з камерним оркестром або «Танго кохання» А.П’яцоли для фортепіано (акордеона, баяна) з камерним оркестром. Гармонійно  і яскраво звучить соло труби  ( і вокал)  в «Місячної серенаді» Г. Мілера. Твір Д. Росіні «Дует котів» у виконанні юних вокалістів у супроводі шкільного оркестру завжди створює гарний настрій слухачів.  Продовження >>>>

Автор сайту

Корнєва Тетяна

 Корнєва Тетяна Володимирівна
викладач по класу скрипки 
Ковельської школи мистецтв
 

НОВИНИ

Концерт-лекція в Кобрині 2019

Концерт


Листопад 2016.

Коельській школі 60
Ковельській школі мистецтв - 60

Камерний оркестр "КВІНТА". 15 років визнання.

Камерний оркестр “Квінта” відзначив 15-річчя творчої діяльності

Квінта 2017



ТВОРЧІСТЬ

Захід, присвячений творчості Мирослава Скорика.

Концерт-реквієм за участю камерного оркестру “Квінта”
Концерт-реквієм за участю камерного оркестру Квінта

Камерний оркестр

Виступ "Квінти" до Дня працівника освіти

Камерний оркестр Ковельскої школи мистецтв

квінта

Майстер-клас "Квінти" у Києві

Сольний концерт Аня Марчук

Сольний концерт Ані Марчук і Аліни Якубовської

Камерний оркестр «Квінта» переможець МІжнародного конкурсу Україна єднає світ

 vikladachi_kovelskoji_shkoli_mistectv_proveli_majster_klasi_dlja_rivnenskikh_koleg
Майстер-клас викладачів скрипки у Рівненській академії

Січень 2016.

Благодійні концерти «Квінти» під час Різдв'яних свят


Благодійний концерт "Квінти" у Люблінці

Педагогічний колектив та вихованці Люблинецької загальноосвітньої школи-інтернату-ліцею для дітей-сиріт та дітей....


Сольний концерт Маши Карпук, Ані Марчук, Лізи Сельвашук



Пам’яті Небесної Сотні

Читати далі статтю >>> Пам’яті Небесної Сотні


Квінта в Кобрині

Далі читати відгуки >>> Квінта в Кобрині

Популярне відео

В.Лич. Жарт-фантазія на тему романса Очі чорні

*****

Гаде. Жалюзі. Виконує  Маша Карпук 7 клас. Викладач Корнєва Т.В.

*****

Ігор Корнелюк. Місто, якого нема.

Форма входу
Архів записів
відвідувачі сайту
Статистика
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz